dimarts, 11 de gener del 2011

Powerpoint

RESUM:
Un problema antic:
Hi ha problemes que la manera de utilitzar les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) no solucionen, és a dir què si fem servir una eina, però no la fem servir adequadament el resultat no és el que esperem.
En aquest cas la gent antigament es queixava perquè hi havia un professor a l’aula que es limitava  a passar transparències, i actualment fem el mateix però amb els PowerPoint.
La majoria de presentacions fan servir PowerPoint de la manera més senzilla, moltes transparències plenes de llistes de punts, i molts ponents, es limiten a recitar-les.
Pot arribar a resultar molt avorrit per qui escolta, en aquest cas el discurs. A mida que es va pujant pel nivell educatiu aquest problema es va agreujant.
L’ús tradicional, avantatges i inconvenients:
Podríem diferenciar dos tipus d’ús en les presentacions: Aquell més tradicional i l’altre amb una utilització més creativa.
Avantatges del ús tradicional:
·         L’alumne sempre té en pantalla una guia del que s’està dient.
·         Permet incloure imatges il·lustratives.
·         Permet esquematitzar molts els conceptes.
·         Possibilitat d’inserir tota mena d’elements multimedials: imatge, so, vídeo, animacions,...
·         Facilitat per l’alumne de prendre apunts.
·         Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes que clarifiquin el significat dels continguts.

Inconvenients del ús tradicional:
·         Tot està encaminat a establir un tipus de discurs transmissiu i seqüencial entre l’ordinador i el públic.
·         Moltes vegades hi ha informació illegible.
·         L’orador es limita a llegir la pantalla.
·         Colors i formes a la pantalla sense seguir cap ordre estètic ni utilitat.
·         Abús dels elements multimedials.
·         Mal sistema de projecció.
·         Masses efectes de animació o transició.
·         Incloure per part del professor més matèria, ja que es pot creure que d’aquesta manera els alumnes incorporen les coses amb més facilitat, quan no sempre és així.
·         Doble discurs: l’orador va explicant i el oient va llegint a un ritme diferent.

L’ús creatiu del PowerPoint. Com l’identifiquem?
Trets que fan que pugem considerar una modalitat innovadora:
·         Presentacions que treballen en espais i moments que van més enllà de la classe formal.
·         Presentacions amb interacció professor/alumne o alumne/alumne.
·         Presentacions que incorporen elements propis del llenguatge audiovisual, que faciliten l’expressió a classe.
·         Presentacions que flexibilitzen el discurs del professor.
·         Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu.
·         Presentacions que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.

12 Propostes d’ús creatiu i multimedial del PowerPoint:
Crear una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s’obrís una nova diapositiva amb la imatge ampliada.
Creació d’un sac de sons i melodies de manera que, mitjançant enllaços entre textos escrits en una diapositiva i sons, ens permetessin tenir accés aleatori i instantani repertori.
Col·locar una trampa en una diapositiva, com per exemple una imatge, o una paraula, i fer que els alumnes l’endevinin.
Fer que els alumnes facin una presentació, amb una limitació de paraules per diapositiva, cosa que els fa esquematitzar els conceptes, i extreure’n el més important.
Construir entre tota la classe un esquema, o en cas de nens petits, portar un paisatge i col·locar els animals on correspongui.
Fer de una diapositiva blanca una pissarra.
Fer del PowerPoint una eina més d’estudi i treball a les classes d’educació artística, per així desenvolupar la seva creativitat.
Per als mes petits, bagul de objectes que apareixen a continuació en el conte.
Construcció d’una seqüència a fi d’iniciar una classe per treballar per exemple: la bulímia i l’anorèxia. O bé fer fer el mateix però aquest cop als alumnes. 1er cas: aprenentatge  en el debat a classe, en el 2on, durant la creació.
Màquina de recollir idees, diapositiva en blanc per plasmar-hi les idees, de manera desordenada o ordenada.
Tota aquesta informació està extreta del document del Jordi Simón.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada