dimarts, 11 de gener del 2011

Usos educatius dels blocs


Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experències per a docents


El llibre ens parla que des de fa 4 anys els blogs han començat a ser cada vegada més utilitzats.
Avui dia, a les escoles estan intentan introduir aquesta novetat. els tipus de blogs educatius que podem trobar són:


 
Més enllà de l’aula:

 
Blocs de centre:  Generealment consisteixen en revites digitals, que integren textos informtius, d’opinió, de creació, etc. De vegades són el mitjà perquè els alumnes publiquin treballs o també poden ser blogs de la biblioteca escolar, amb informacions sobre novetats bibliogràfiques, programes d’animació a la lectura, etc. Normalment tenen arxius multimedia.

 
Blocs destinats a seminari i cursos de formació en TIC per al professorat: Els professors que imparteen cursos o coordinen seminaris de formació en TIC solen utilitzar blogs o wikis com a recurs perquè els assitents puguin tenir les informacions i tutors a disposió seva de manera permanent. Són blogs molt útils tan per principiants com per als que ja s’han iniciat i volen incorpor nous procediments.

 
Bloc de professors (individual): Són blocs de professors destinats a comunicar les reflexions sobre educació, metodologia, etc., per donar notícia de recursos que troben i proven, per comentar blogs educatius interessants, etc. Els professors formen comunitats segons afinitats i interessos.

 
Blocs d’aula:

 
Bloc d’aula del professor: La funció principal que se li sol donar és proporcionar als alumnes informació, proposar activitats complementàries, donar instruccions per a tasques diverses, ...etc. El blog d’aula del professor pot limitar-se a un paper informatiu i instructiu, però en molts casos busca l’interacció amb l’alumnat, bé mitjançant comentaris, o mitjançant la realització de les tasques en els mateixos blogs dels alumnes.  Es forma d’aquesta manera una comunitat d’usuaris, que conversen i interactuen.

 
Bloc de professor-alummnes: Són blogs de gestió compartida, encara que amb diferents graus de responsabilitat. Pot ser un quadern digital que agrupi les informacions del professor i les entrades dels alumnes en les quals publiquen algunes de les activitats d’aula. També es pot crear aquest tipus de blog per altres funcions, com les següents:
  • Projectes com a lectura compartida d’un llibre, on els alumnes i professors aportin cites, comentin algun fragment, …
  • Treballs d’investigació, en els quals el bloc funciona com a diari de treball
  • Confecció d’antologies de poemes o contes breus
  • Revista de classe
  • Carpeta d’aprenentatge amb una selecció dels treballs més representatius de cada alumne.
  • etc

 
Bloc d’aula de l’alumne: Els blocs creats i administrats individualment pels alumnes s’utilitzen per:
  • Executar les tasques proposades pel professor en el seu bloc on pot trobar informació, instruccions, consells i recursos.
  • Tenir una carpeta d’aprenentatge digital, on hi haurà mostres de treballs de determinades assignatures.
  • Tenir una guia d’informació amb llocs i recursos d’interès relacion amb l’assignatura i comentar-los.
  • Informar de trucs, consells per al bloc.
  • Posar aficions, notícies d’actualitat, tencologia, etc.


Cada una d’aquestes funcions podria justificar un bloc específic, però també és possible proposar blocs multifuncionals.
El bloc grupal es pot utilitzar amb aquestes mateixes funcions, la diferència és en aquest són un petit grup els que administren tot el bloc.

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada